Rozwiazania

Telefonia IP

Voice over Internet Protocol, w skrócie VoIP, to technologia umożliwiająca przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych lub dedykowanych sieci wykorzystujących protokół IP.

Telefonia VoIP jest jedynym rosnącym podsegmentem rynku telefonii stacjonarnej. Usługi świadczone w oparciu o telefonię IP można podzielić na kilka typów:

  • – Komunikatory internetowe – oprogramowanie instalowane na komputerach, telefonach (smartfonach) lub tabletach którego celem jest możliwość komunikacji pomiędzy użytkownikami poprzez wysyłanie wiadomości tekstowych oraz często rozmowy głosowe lub wideorozmowy. Do korzystania z usługi potrzebny jest dostęp do Internetu (najczęściej WiFi), terminal końcowy (komputer, telefon lub tablet) oraz odpowiednie oprogramowanie. Najbardziej znanym na świecie komunikatorem jest Skype (jednak wykorzystujący stary kodek kompresujący pakiety głosowe w technologii H.323, co powoduje spadek jakości usługi).
  • – Usługi dostępne przez publiczny Internet – do korzystania z usługi potrzebny jest dostęp do Internetu oraz odpowiednie urządzenie:
    • – Telefon IP (Terminal IP) – czyli aparat telefoniczny który można podłączyć do sieci Internet,
    • – Bramka VoIP – swego rodzaju „konwerter” pomiędzy siecią IP (Internetem) i tradycyjnym stacjonarnym telefonem,
    • – Soft phone (software phone) – oprogramowanie możliwe do uruchomienia na komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie pozwalające na wykonywanie połączeń głosowych poprzez sieć Internet. Soft phone jest w pewnym sensie komunikatorem ograniczonym do możliwości wykonywania połączeń telefonicznych.
  • – Tradycyjne usługi głosowe w których protokół VoIP jest wykorzystany wewnątrz w sieci Operatora w celach transportu głosu – z punktu widzenia użytkownika nie różnią się od zwykłych (tradycyjnych) usług głosowych opartych o sieć PSTN (linia analogowa, ISDN BRA, itp.). Niektóre, bardziej zaawansowane funkcje, mogą nie być dostępne.

Cechami łączącymi usługi z pierwszej i drugiej grupy jest (poza protokołem IP) niższy koszt korzystania z usługi (niższe ceny abonamentów i połączeń telefonicznych) oraz większa funkcjonalność niż w telefonii tradycyjnej (np. numeracja skrócona, elastyczne przekierowania, usługi typu DISA/IVR, zapowiedzi słowne, korzystanie z telefonu z każdego miejsca na świecie z dostępem do Internetu oraz wiele, wiele innych).
Usługi świadczone przez LoVo należą do drugiej grupy – usług świadczonych przez publiczny Internet.

Na terenie Polski usługi telefonii IP w ostatnich latach stają się coraz bardziej popularne. Usługi typu SIP phone niejako z definicji są domeną operatorów VoIP. Wynika to z faktu, iż operatorzy VoIP najczęściej nie posiadają własnej sieci dostępowej i wykorzystują fakt, iż SIP Phone jest usługą realizowaną przez sieć Internet, w związku z tym może być świadczone każdemu Klientowi, który korzysta z usługi dostępu do Internetu.